Jaaroverzicht in zesentwintig letters – 2023

Afscheid. Dit jaar van drie mensen veel te vroeg afscheid moeten nemen.

Bril. Sinds het begin van dit jaar draag ik een multifocale bril. Dat een hele dag volhouden lukt me nog altijd niet.

Cursus. Je kan niet schrijven zonder veel te lezen. Daarom volgde ik een online cursus Poezie lezen. Voor wie er interesse in heeft: bij HOVO Amsterdam.

Discussiëren. Nooit doen op kerstavond. Toch niet over de gaartijd van eendenborstfilet.

Elton John. Na drie keer verschuiven door de organisator in mei eindelijk naar zijn afscheidsconcert kunnen gaan. Hoe die man nog altijd kan spelen en zingen!

Fysiotherapeut. Zonder hem ging ik nu strompelend  door het leven.

Godvergeten. Indrukwekkende documentaire over misbruik binnen de Kerk. Goed wetende dat het bestaat, vond ik het toch nog erg confronterend.

Herinnering. Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in de goede gedachten der herinnering (Dietrich Bonhoeffer)

Intentie. Mijn intenties zijn altijd goed. Echt waar. Wat ervan komt is een andere zaak.

Jam. De bessen uit onze tuin verwerk ik in de regel allemaal. In de regel.

Klare kijk. Ik wou dat ik die had. Ik probeer me goed te informeren maar zie soms door de bomen het bos niet meer. (Of is het omgekeerd?)

Leven. Ik weet nog altijd niet hoe te leven. Gaat dat ooit nog komen?

Martine. Heeft ook een blog. We blijven elkaar stimuleren om te blijven schrijven, al dan niet over onze beestenboel.

Normaal. Wat is normaal? Waar vind ik die normen dan?

Ouderdom. De ouderdom is geen strijd, maar een bloedbad (Philip Roth). Onlangs gelezen en instemmend geknikt.

Pfeijffer, Ilja, Leonard. Schreef nog maar eens een heel dik boek, Alkibiades. Ik kan er niks van zeggen want ik heb het nog niet gelezen. Ik houd niet (meer) van dikke boeken.

Quote. Allez, vooruit, dit vind ik ook een goeie:  Een wijde blik verruimt het denken (Loesje)

Roma. Voor het eerst naar een concert geweest in de Roma in Antwerpen. Omdat ik vind dat je daar toch eens moet geweest zijn.

Sagrada Familia. Ontworpen door Gaudi en nog altijd niet af. Tegenwoordig wel al van binnen te bezoeken. De lichtinval heeft veel indruk op me gemaakt.

Technologie. Technologie lost vaak problemen op die er niet zijn (Maxim Februari).

Uchiki kuri. Feloranje, eetbare pompoen. Nooit van gehoord maar gevonden in mijn woordenboek.

Vis. Afgelopen zomer kreeg ik drie weken lang een vis onder mijn hoede. Gelukkig bleef hij in leven. Zijn (en mijn) wedervaren vinden jullie in de rubriek “In de vissenkom”

Waarheid. Daar kan je al eens mee sjoemelen.

X. Twitter veranderde in X maar werd er niet beter van.

Yeah! Ons vijfde kleinkind werd geboren, gezond en wel. Onze dankbaarheid is groot.

Zegeningen. Opdracht voor volgend jaar: Ze blijven tellen.

Ik wens jullie allemaal een vreugdevol 2024 in veiligheid en goede gezondheid.

Mogen de dagen gevuld zijn met liefde, licht en een lach.

25 reacties op “Jaaroverzicht in zesentwintig letters – 2023”

1. De multifocale bril draag ik ondertussen bijna zes jaar. Ook ik heb lange tijd nodig gehad om te wennen. Vooral bij het vernieuwen van de glazen en/of montuur heb ik weer last om de bril op te houden. Succes ermee!
    Ook bij jou duidelijk een jaar met vreugde en verdriet. Het leven zoals het gaat.

Geliked door 1 persoon

2. Een heel mooi jaaroverzicht in 26 letters-2023.

Herinnering. Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in de goede gedachten der herinnering ( Dietrich Bonhoeffer ).

Dit sprong er voor mij uit; vorige maand overleed heel plotseling onze lieve schoonzus en het is nog nauwelijks te bevatten dat ze er niet meer is…
    Maar de vele goede gedachten aan haar geven ons troost.

Ingrid, ik wens jou, samen met alle familieleden, vrienden en dierbaren een goed 2024. En mogen er weer veel mooie woorden door jou geschreven worden.

Geliked door 1 persoon

3. […] Ingrid was me weer te snel af met haar jaaroverzicht in 26 letters. Zelf had ik gepland om me daar pas de 31e aan te zetten, maar zoals altijd krijg ik van Ingrids blogs zoveel schrijfgoesting, dat ik er meteen in vlieg, ik heb toch tijd deze keer. Andere keren raakt de opborrelende inspiratie vaak niet verder dan wat snel neergepende kribbels op losse velletjes papier. De meeste ontstijgen die embryonale vorm niet eens naar een volwaardig blog.Ook knap van Ingrid: ze slaagt er steeds in de dingen compact en gebald te verwoorden. Ik heb altijd veeeeeel meer woorden en zinnen nodig, ik kan niet kiezen, ben slecht in schrappen. Dus kom ik ook niet toe met 26 letters. Een bijwijlen stotterend eindejaars alfabet dus. […]

Geliked door 1 persoon

4. Weer genoten van je overpeinzingen en schrijfsels dit jaar. Ik wens je volop inspiratie toe om ons allemaal ook in 2024 te laten genieten. En natuurlijk vooral een gezond, plezierig en prachtig jaar toe voor jou en al je schatjes!

Reageren? Graag!

INGRID VANDERKRIEKEN